Sunday, May 7, 2023

Cerita Hari Raya Open House Tahun Ini

Pejam celik pejam celik, kita dah masuk raya ke-17. Ramai orang buat jamuan raya, tak kisah la kat rumah ke pejabat ke. Yang penting, masih rayaaaaa. 

Cakap pasal open house ni kan, teringat open house via online masa pkp dulu. Makanlah kuih raya, nasi impit, kuah kacang, ayam rendang apa bagai kat rumah masing masing.

Tahun ni, kita semua dah boleh kunjung mengunjung sanak saudara dari rumah ke rumah. Jadi, open house mula meriah balik. Dapatlah merasa masakan dari air tangan orang lain jugak. 

Cuma, sekarang ni ramai yang tengah batuk batuk, sakit tekak. Tak kurang juga yang demam. Maklumlah, cuaca kat Malaysia sekarang tengah tak menentu. Nak nak pulak minum air sejuk yang berais. Fuhh! 

Kalo yang ada anak kecik kecik tu, makan kena bergilir suami isteri. Tu belom masuk ragam anak. Kadang moodnya ok, kadang datang mood tantrum. Kadang elok dah main, tetiba gaduh gaduh. Begitulah ragam anak anak. 

Kita ni yang kena beringat kalo pergi open house rumah orang. Masa la yang paling penting sekali. Jangan pergi tak ikut masa yang ditetapkan. Rancang awal perjalanan supaya tak awal sangat, tak lambat sangat. 

Ada orang, dia masak segala macam masakan. Ada orang, tempah catering jer. Tapi tetap penat. Layan tetamu pon bermain dengan emosi. Kan penat tu. 

Tetamu kan ada macam macam ragam jugak. Ada yang jenis mulut lepas suka tanya itu ini. Ada yang jenis suka sindir sindir. 

Ada yang jenis komplen itu ini. Ada yang jenis suka ambil makanan banyak banyak pastu tak habis. 

Ada yang suka tinggalkan aje bekas tu lepas makan. Ada yang suka datang tak mengikut waktu. Tuan rumah kena ada kesabaran yang tinggi nak layan tetamu. 

Ain nak cerita sikit pengalaman pergi open house rumah makcik Ain baru baru ni. Agak mencabar bila ada anak kecik ni tau. 

Tapi kita jadikanlah pengajaran untuk kita. Tu kan salah satu journey kita kann. Anak tu dah besar esok, kita akan rindu moment masa dia kecik. Gitu! 

Ni rumah pertama yang Ain pergi. Rumah makcik area Kepong. Macam macam makanan ada. Dessert dia semua nampak sedap. 

Tapi sayang, Ain dapat jamah sikit jer sebab anak kecik umur setahun meragam. Serba tak kena dia masa ni. Kita baru nak makan bihun sup, dia dah melalak. 

Puas juga nak pujuk. Bergilir gilir dengan adik dan suaminya untuk pujuk si kecik ni. Suami Ain tak dapat ikut sebab ada kerja. Ain pergi dengan mak, adik dan suaminya serta anak anak Ain. 

Sementara adik dan suaminya jaga si kecik tu la, Ain makan cepat cepat. Pastu terus ambil si kecik tu. Dia diam kejap jer, pastu nangis balik. 

Suami adik (adik ipar) Ain yang layan si kakak nak makan. Ain tengah pujuk si kecik masa ni. Nak bagi dia cool dulu. Berdiri betol betol dekat aircond. 

Haaa, masa ni dia dah selamat tidur. Boleh la nak borak borak dengan sepupu Ain yang duduk sebelah tu. Anak dia pon melekat aje dengan dia. 😁

Nasib baik la Ain dah makan siap siap b-complex Shaklee. Takde la rasa nak mengamuk bila handle anak yang tengah meragam. 

Ha, apa pulak cerita open house korang? Meh la share kat komen. 😊

Kawan Ain pon ada kongsikan tentang Hari Raya Open House

Nak beraya dengan mood yang boleh mengawal anak meragam dengan tenang jugak? Haruslah amalkan supplemen Shaklee. 

Boleh wasap Ain terus untuk tanya apa apa.

Ain Shaklee - 0126984528

Kalau nak register sebagai ahli Shaklee, boleh terus klik link ni ye.
https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1311031

Nor Ain Sakinah 
SID 1311031
Your trusted Shaklee Independent Distributor | Shaklee Business Leader

CONTACT : 0126984528 (WHATSAPP)

FACEBOOK : Raudhatul Sakinah 

INSTAGRAM : raudhahdebeauty

#NextLevelBlogging
#BlogMegaShaklee
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeThrive2023
#SetRahmahShaklee

1 comment:

  1. Selamat Hari Raya Ain. Pengalaman bonda dulu pon masa beraya waktu anak2 tengah kecil macam tu jugalah. Sekarang semua dah besar2.

    ReplyDelete

Doaku PadaMu

"Allahumma inni as aluka hubbaka wa hubba man yuhibbuka wa hubban yuballighuni hubbak" Ya Allah, sesungguhnya aku memo...