Monday, April 24, 2023

Hari Raya Dengan Shaklee

Salam 4 Syawal 1444H. 
Amacam raya? Seronok? Hehe. Mestilah seronok dapat jumpa sanak saudara kannn. Dah lama tak balik kampung, jumpa sanak saudara. 

Makan pon tak ingat dunia. Tak sekat sekat dah makan tu. Main makannnn jer. Nama pon raya kannn. Takkan nak tengok jer. Alang alang berborak, makan la ketupat rendang bagai. 

Sebagai ahli Shaklee aka Coach Kesihatan, Di sini Ain nak kongsikan persiapan raya dari segi kesihatan. Ni antara fungsi vitamin untuk kesihatan kita dan ahli keluarga kita di musim perayaan
  1. Vivix dan Resv
  2. Lecithin dan omegaguard serta herblax
  3. ESP dan cinch shake
  4. Vitamin c dan nutriferon
  5. Hero kiddo dan vitalea for kids
Vivix dan Resv ni bantu dalam memastikan otak kita menghantar signal dengan aktif apabila kita sudah kenyang mahupun lapar. Sebab signal ini akan terganggu apabila terlebih gula. Namun, bila kita tidak tinggalkan Resv dan Vivix, polifenol di dalam keduanya ini membantu dalam menguruskan penghantaran signal itu agar dihantar tepat pada masanya.

Lecithin bantu dalam pecahkan lemak dalam badan kita. Omegaguard pula membantu dalam membakar lemak. Dua dua vitamin ini bantu memastikan walau kita ambil makanan yang luar biasa jumlahnya dari rutin harian kita, ia membantu dalam mengawal kolestrol badan kita. Ia bantu elakkan lemak dari terkumpul lama- lama di dalam darah.

Herblax dan alfalfa pula menjadi pengangkut lemak dan buang melalui sistem percernaan kita. Herblax ni bantu usus kita detoks dan flush out semua yang kita makan tu segera mungkin, tanpa membuatkan ia disimpan lama di dalam badan. Sebab tu ia bantu badan kita untuk kekal dengan perut yang kempis.
Alfalfa pula detoks darah kita dan turunkan kadar toksik di dalam darah. Ada kalanya kita jadi cirit birit akibat tersalah makan. Ini kerana perut kita alami asid yang berlebihan. Pengambilan alfalfa boleh menurunkan kadar asid di dalam badan kita, yang akhirnya membantu hentikan cirit birit tersebut. Ini kerana alfalfa miliki sifat alkali. Kalau kami sekeluarga, memang alfalfa jadi vitamin terpenting di musim perayaan dek kerana takut anak anak dan diri sendiri cirit birit mahupun muntah muntah. Jadi kami ada alfalfa. Memang banyak kali dah terbukti ia berkesan.

ESP dan Cinch shake pula bagi saya ni penyelamat agar kita tak makan terlebih. Sebelum keluar dari rumah, kita minum ESP mahupun Cinch shake dahulu. Eh, hidangan kat rumah kita jugalah. Boleh mulakan diri dengan ESP dan Cinch shake ni.

Cuma bagi pendapat Ain secara personal, jika dah rancang nak makan banyak dengan menu hari raya yang kita sangat teringin tu, kita boleh je makan saja dulu untuk meraikan. Tapi bila malam, kita minum ESP atau Cinch shake siap siap supaya kita tak ambil juadah hari raya lagi. 

Jadi di sini, kita dah boleh kurangkan perut kita dari bekerja terlalu keras pada hari itu. Terkejut lah perut kita di hari raya pertama sebab banyak betul kita makan kan? Tak berhenti. Jadi makan sederhana dan kawal portion ye. Sedikit sedikit saja setiap rumah.



Vitamin c dan nutriferon ni bagi saya secara personal, ia bantu dalam memastikan kita dan keluarga terlindung dari sebarang virus dan jangkitan apa apa di hari raya. Kiranya kita dan keluarga sentiasa dijaga dari sebarang kemungkinan dek kerana bertemu ramai orang. Merata rata berjalan sana sini. Bersalam dengan orang itu ini. Tambah lagi dengan cuaca panas yang sangat buat diri tak selesa dan sebagainya.

Vitamin C ni bantu memperbanyakkan askar dalam badan kita. Askar ni tujuannya untuk melawan segala patogen yang masuk dalam badan. Namun ia lebih efisen apabila digabungkan dengan nutriferon. Nutriferon ni berperanan sebagai sistem penggera untuk buat askar ini aktif dan melawan patogen. Kira macam alarm nak kejut askar tidur lah. Begitulah mereka memainkan peranan secara gabungan untuk memastikan badan kita dilindungi sebaik mungkin.

Yang terakhir adalah hero kiddo dan vitalea for children. Hero kiddo ni sesuai untuk kanak kanak dan dewasa. Hero kiddo ni ada elderbery yang mengelakkan dari virus boleh berkembang biak dalam badan kita. Elderbery ni bantu dalam menghalang virus menempel pada sel badan kita. Bila virus tak boleh berkembang untuk berikan kita jangkitan, ia akan lemah dan tak boleh buat jahat kat kitalah. Sebab tu semua vitamin yang ada elderbery ni penyelamat kita dengan izin Allah. Dalam Shaklee, yang ada elderbery ni adalah Vivix dan hero kiddo.

Vitalea for children ni pula sejenis multivitamin yang bantu anak anak kita untuk tetap cukup nutrisi walau mereka makan macam macam jajan di waktu hari raya. Jajan yang dimaksudkan di sini adalah biskut raya, kuih muih yang banyak warna (kanak kanak kan suka colorful), air manis yang pelbagai, snek, gula gula. Waktu hari raya memang susah nak kawal bab ni kat diorang kan? Kita pun tak mau rosakkan mood raya kita dan anak anak. Asbab inilah ramai kanak kanak sakit di musim perayaan. Akibat warna terlebih. Akibat gula yang tinggi. Akibat bahan perisa yang macam macam jenis. Begitulah sebenarnya penyebab anak anak kita mudah sakit. Jadi, vitalea for children ni membantu untuk anak anak kita kekal sihat insyaAllah.

Kawan Ain pon ada kongsikan tentang Hari Raya Bersama Shaklee

Haa. Nak beraya dengan supplemen Shaklee jugak? Boleh wasap Ain terus.
Ain Shaklee - 0126984528

Kalau nak register sebagai ahli Shaklee, boleh terus klik link ni ye.
https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1311031

Nor Ain Sakinah 
SID 1311031
Your trusted Shaklee Independent Distributor | Shaklee Business Leader

CONTACT : 0126984528 (WHATSAPP)

FACEBOOK : Raudhatul Sakinah 

INSTAGRAM : raudhahdebeauty

#NextLevelBlogging
#BlogMegaShaklee
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeThrive2023
#SetRahmahShaklee

No comments:

Post a Comment

Doaku PadaMu

"Allahumma inni as aluka hubbaka wa hubba man yuhibbuka wa hubban yuballighuni hubbak" Ya Allah, sesungguhnya aku memo...